نشست به مناسبت 8 مارچ از سوی نهضت فراگير با شکوه خاص برگزار گرديد
مشعل مشعل

شام 8 مارچ روز همبسته گي جهاني زنان از سوی شعبۀ رسانش و فرهنگ شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شبکه جهاني پال تالک داير گرديد.

در اين نشست شکوهمند که به گرداننده گي بانو نيلاب سلام عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير و يکي از قلم بدستان و فرهنگيان فرهيخته داير گرديد،افزون بر اعضای نهضت فراگير شمار زيادی از نماينده گان سازمان ها،احزاب ،گرايش های سياسي، شخصيت های فرهنگي و اجتماعي اشتراک ورزيده بودند.

 در اين نشست که سر ساعت 8:30 شام شروع شد نزديک به دوصد نفر از گوشه های مختلف گيتي با تالار گفتمان نهضت فراگير که بدين مناسبت راه اندازی گرديده بود، وصل گرديده بودند.

به گزارش روزنامه نگار مشعل که جريان کار جلسه را تعقيب مي نمود،نخست برنامه ويژه از رويدادهای دلخراش و تکان دهنده از نقض صريح حقوق زن مظلوم و زجر کشيده افغانستان، عدم تعقيب عدلي مجرميني که با وقاحت تمام اعضای بدن زنان را قطع و يا دست به تجاوزهای جنسي به شکل دسته جمعي پرداخته اند،توسط آقای فوادپاميری عضو شورای اروپايي نهضت فراگير و يکي از گرداننده گان اتاق پخش گرديد.راپورتاژ نشر شده بوضاحت نشان مي داد که زنان کشورما با دريغ و درد فراوان تا تجليل از جشن و اعاده حقوق حقه شان فاصله داشته و  هرگاه از اين روز در آنجا تجليل به عمل مي آيد،درشرايط کنوني که نه تنها مردسالاری،بلکه تفنگ سالاری حکم مي راند،همچو اقداماتي جنبه نمايشي و سمبليک دارد.

نخستين سخنران جلسه خانم جميله ناهيد بود.او که يکي از پيشگامان جنبش دموکراتيک زنان افغانستان که سالهای دراز در کادر رهبری سازمان دموکراتيک زنان افغانستان قرار داشت و تاکنون نيز با سهم گيری فعال و گسترده در دفاع از منافع و حقوق زنان قرار دارد. وی ضمن صحبت پرمحتوی خويش نه تنها پيرامون تاريخچه 8 مارچ روشني مفصل انداخت،بلکه پيرامون کار و مبارزه خسته گي ناپذير زنان مبارز و قهرمان کشورما که بدون ترس و هراس در دفاع از داعيه برحق زنان کشورما برآمدند توضيحات مفصل و همه جانبه ارائه داشت.وی همچنان پيرامون جايگاه زنان در شرايط کنوني افغانستان سخن رانده و بر بسيج شدن زنان بخاطر دفاع از حقوق و آزادی های شان تأکيد ورزيد.

سپس آقای عظيم لمرعضو هيأت اجراييه و مسوول کميسيون فرهنگ و رسانش شورای اروپايي نهضت فراگير ضمن سخنان کوتاه و تبريکي جشن روز جهاني زنان به خانمهای اشتراک کننده در تالار،پيام تبريکي آقای احمدشاه سرخابي رييس شورای اروپايي نهضت فراگير را که به مناسبت اين روز فرستاده شده بود، به خوانش گرفت.

پس از آن بانو نهيه از دوستان ايراني، يکي از فعالان حقوق زنان کردستان و عراق از شهر کلن آلمان پيرامون کم اندام سازی  زنان، آمار تقريبي به دست آمده و تاثيرات آن بر جسم، روح و روان زنان سخنراني پژوهشي را انجام داد. 

متعاقباً خانم نسرين منصور رييس شورای همبسته گي زنان افغانستان در آلمان رشته سخن را بدست گرفته،پس از آنکه پيرامون کار و فعاليت شورای همبسته گي روشني انداخت، دلايل ايجاد يک شورای سراسری برون مرزی را مطرح کرد.

سپس آقای صديق وفا معاون اول اتحاديه انجمن های افغانها در هالند پيام تبريکي آن اتحاديه را بدين مناسبت به خوانش گرفته و از اشتراک کننده گان جلسه تقاضا نمود تا در دفاع از پناهجويان افغان مقيم هالند که از سالهای دراز بنابر سياست های خصمانه اداره پناهجويان و اعطای شهروندی حکومت هالند در حالت بي سرنوشتي به سر مي برند برخيزند.

بعدا بانو نسرين مفيد عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير پيرامون نابرابری های اجتماعي زنان در شرايط کنوني کشورما روشني انداخته و مقامات مسوول را به ريشه يابي بنيادی مشکل زنان فرا خواند.

بانو زرغونه ژواک چهره فعال فرهنگي و اجتماعي و گوينده سرشناس راديو-تلويزيون پيشين افغانستان، ضمن صحبت منسجم و همه جانبه پرده از درد و آلام زنان کشورما برداشته و پيرامون حوادث فاجعه بار نسبت به زنان که با دريغ اکنون به يک امر عادی مبدل گرديده است معلومات ارائه داشت.

سپس بانو نفيسه انگار عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير و يکي از زنان فعال و آگاه سخنراني نموده و ضمن يادآوری از اهميت اين روز تاريخي در زنده گي زنان کشورما به تجليل از زنان پيشتاز در اين عرصه که تمام زنده گي شان را در امر مبارزه پيگير وقف نموده اند،پرداخت.

پس از آن بانو شهلا فصيحي فعال سياسي و اجتماعي از دوستان ايراني، مسوول بخش ادبي و ويراستار مجلۀ "ما زنان "پيرامون خود سوزی زنان، دلايل و پس منظر های آن صحبت علمي و پژوهشي را انجام داد.

خانم سعيده طلوع فعال سياسي و اجتماعي يکي ديگر از سخنرانان جلسه با ايراد بيانيه اش در رابطه به نقش س.د.ز.ا و تأثيرگزاری آن در رشد و اعتلای جايگاه زن در جامعه ما توضيحات لازم را ارائه کرد.

بانو نيلاب سلام سخنران پاياني بخش نخست نشست بود که به تاکيد روی خصوصيات انساني و نه

" جنسي "  و نقش کمرنگ زن در حوزه سياست روشني انداخته، زنان را به کار فعال سياسي در پهلوی کارهای اجتماعي شان فرا خواند.

پس از آن بخش دوم نشست شروع و پس از آنکه شاعران گرامي انجنير حفيظ حازم،حضرت ظريفي و نورالدين همسنگر سروده های شان در وصف زن و جشن همبسته گي آنها خواندند ،خانم ها اميليا اسپارتک گرداننده سايت روشانه، ياسمين همسنگر فعال سياسي ،زليخا پوپل عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير،هوسي توده يي و نجيبه بارز عضو هيأت اجراييه شورای هالند نهضت فراگير با خواندن اشعار و  ابراز نظر پيرامون جايگاه زن در اجتماع و نقش زنان کشورما در شرايط کنوني افغانستان سهم فعال در کار جلسه ايفأ نمودند.

در پايان بخش دوم نيلاب سلام دکلماتور موفق چکامه يي در وصف زن را به اشتراک کننده گان پيشکش نمود که مورد توجه و استقبال گرم آنان قرار گرفت.

بعداً آقای داکتر حبيب منگل عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير ضمن ابراز تبريکي اين جشن با شکوه در رابطه به نقش سازمان زنان دموکراتيک افغانستان در آگاهي زنان جامعه در دفاع از حقوق و آزادی های شان روشني انداخته و پيرامون کار و تلاش نهضت فراگير بخاطر دفاع از حقوق و آزادی های مدني،اجتماعي و سياسي زنان در شرايط کنوني افغانستان معلومات لازم را ارائه داشت.او تدوير همچو جلسات را خيلي با ارزش خوانده و کار آنرا مثبت ارزيابي نمود.

همچنان آقای عظيم لمرعضو هيأت اجراييه و مسوول کميسيون فرهنگ و رسانش شورای اروپايي نهضت فراگير با ارج گزاری به جايگاه زن در جامعه از اشتراک دوستان سپاس گزاری نموده و مديريت موفقانه گرداننده گان نشست را از نام کميسيون خويش شادباش گفت.

کار رسمی نشست حوالی ساعت یک و نیم شب به پایان رسید و بحث های گسترده ساير اشتراک کننده گان در فضای باز و دموکراتيک تا 3 شب ادامه يافت .


March 15th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها